Transfăgărășan

IMG_3299

Napravljena 70-ih, ovo je Transfăgărășan cesta. Šest tisuća tona dinamita je upotrebljeno da se napravi, a 40 života je izgubljeno. Ali iz zraka izgleda kao svaka najbolja krivina sa svih najbolji staza na svijetu spojene u neprekinutu sivu vrpcu automobilskog savršenstva (…) Pogriješili smo… ovo je najbolja cesta na svijetu!

~ Jeremy Clarkson, Top Gear S14 e01, 2009

Nicolae Ceaușescu se nakon smrti rumunjskog komunističkog vođe Gheorghiu-Deja 1965. ustoličio kao vladar Rumunjske, tj. kao generalni sekretar, a kasnije kao i predsjednik Socijalističke Republike Rumunjske (u socijalističkim zemljama uglavnom nije postojala institucija predsjednika, osim naravno druga Tite koji je imao neograničen mandat, a 1990. Miša Gorbačov se ustoličio za predsjednika SSSR-a, prvog i zadnjeg). Drug Ceaușescu je još 1960. prekinuo rumunjsko aktivno članstvo u Varšavskom paktu, iako je formalno Rumunjska bila članica do kraja. Nakon upada SSSR-a (i ostalih članica VU) u Čehoslovačku 1968., Ceaușescu je javno osudio invaziju na “neovisnu” socijalističku zemlju i zbog toga pokupio simpatije u zemlji, ali i vani. Došao je i Nixon, počeli su dolaziti i dolari (što će se kasnije pokazati katastrofom koja će pokopati i Ceaușesca i njegovu socijalističku Rumunjsku), međutim postojao je opravdani strah da bi Rusi mogli upasti u Rumunjsku (tim više što je Rumunjska bila jedina članica VU u kojoj nije bio niti jedan sovjetski vojnik). Stoga je Ceaușescu naredio izgradnju ceste preko južnog dijela Karpata, preko Fagarasana koja bi bila strateška vojna točka za komunikaciju Sjever-Jug, tj. za brzo izmještanje vojnih snaga u slučaju invazije. Iako takve komunikacije postoje od ranije, donesena je odluka da se napravi ova cesta koja ide preko 2000m nadmorske visine jer ove ostale ceste prolaze kroz doline u kojima je lako napraviti zasjede i presjeći komunikacije. Također je popularno i mišljenje da je Ceaușescu dao izgraditi Transfăgărășan čisto da “premaši” Transalpinu, predratnu cestu koju je izgradio kralj 30-ih, a Nijemci obnovili 40-ih. Kažu da je Transalpina također spektakularna cesta za vožnju, pogotovo sada kada je svježe asfaltirana i obnovljena. Transalpina dostiže najveću visinu od 2145m, a Transfăgărășan 2042m.

Izgradnja Transfăgărășana je počela 1970., a službeno ju je otvorio drug Nicolae 1974. iako su se radovi na asfaltiranju i uređenju protegli i do 1980. Cestu je gradila vojska u oštrim planinskim uvjetima, uglavnom se radilo o ročnicima koji nisu imali iskustva s eksplozivom. Iskorišteno je 6 milijuna kilograma dinamita, a službeno je poginulo 40 vojnika na projektu, iako se neslužbene brojke penju i do 400 poginulih, u svakom slučaju, zbog socijalističke “brige za čoveka” nije bilo uputno iskazivati stvarnu brojku. Danas je cesta komunikacija između Transilvanije i Vlaške, preko zime zatvorena, a u periodu kad je otvorena omiljena destinacija za bicikliste, motoriste, planinare, i auto-entuzijaste.

IMG_3257
Podnožje Transfăgărășana – idemo preko Karpata

Za drugi dan boravka u Rumunjskoj odredište je bilo jasno – Bukurešt or burst ko što bi reko’ Balki Bartokomous. Međutim da bi se došlo iz Transilvanije u Vlašku, valja pregaziti Karpate. Jasno, postoji “civiliziranija” cesta do glavnog grada svih Rumunja, međutim tko bi odolio doći u Rumunjsku a ne provozati se cestom koju je ekipa Top Geara proglasila najboljom cestom na svijetu?

IMG_3254
Bezimeno rumunjsko selo – na cesti prema Transfăgărășanu u potrazi za kavom sišli smo s asfalta i zagazili malo u ruralnu Rumunjsku

Uskoro smo i našli na nekakav seoski birc gdje su nam ljubazni domaćini skuhali kave, al jebiga, nema mlijeka. Dođeš na selo popit kavu a nema mlijeka. Nema veze, može i crna, dug je put pred nama.

Bircevi ruralne Rumunjske, tj. njihove terase uglavnom izgledaju više-manje identično. Iste tende, isti plastični stolovi i iste plastične stolice s logom nekog lokalnog piva. Slična stvar je bila popularna kad sam ja bio klinac 80-ih na Jadranu, ako se dobro sjećam, ili ako si nisam opet nešto zafilmao. U svakom slučaju popili smo kavu, pročavrljali koju s domaćinima i nastavili dalje preko planine.

IMG_3264

Ekipa Top Geara je vozila Transfăgărășan od juga prema sjeveru, tj. od Bukurešta (Vlaške) u Transilvaniju. Iako pravac kretanja više manje nije bitan, bitno je za napomenuti da se pansioni nalaze na južnom dijelu ceste, a zapravo iz tog razloga smo prespavali u Sibiu.

Na Tranfagarasnu preporučujem da spavate u Pensiunea La Cetate. To je na južnom podnožju planine. Puno jeftinije i bolje nego na vrhu. Bio sam 3 puta i zakon je. http://goo.gl/HZ3254 Ako dođete u neko nedoba noći, pastir spava iza vrata pa će vam on dati sobu. Soba se kaze Cazare. Iz tog pansiona imate direkt pogled na ruševine jedinog pravog drakulinog dvorca.
 
~ G-ov e-mail vodić kroz Rumunjsku
IMG_3265
 
 
IMG_3266
 
Penjanje na 2000m može biti naporno za mašinu i vozača, a ja sam zazažalio jedino što nemam barem još jedno stotinjak konja i sekvencijalni mjenjač, umjesto old-school automatika. Na putu prema vrhu nalazi se jedna stijena, mjesto koje se po mom slobodnom prijevodu zove “Vrata inženjera”. Naime, na ovom djelu su vrijedni vojnici koji su gradili Transfăgărășan probili stijenu s ne znam ni ja koliko dinamita, a dan danas je ostao jedan dio kao podsjetnik na njihovo ukročivanje divlje planine.
IMG_3272
Noseći se s izuzetnim nedaćama vojnici genijalne rumunjske vojske otvorili su Transfagarasan cestu na ovome mjestu u ožujku 1971., u spomen na ovaj događaj i hrabre pionire koji su se pokazali jačima od stijene ovo mjesto nazivamo VRATA INŽENJERA. (Slobodan prijevod)

IMG_3275

IMG_3276
 
 
 
IMG_3278
 
Kad ste gore na vrhu transfagarasana kod jezera Balea vidite jel ima ZipLine (spuštanje po onoj sajli) za one lakše u društvu 🙂 Pokraj jezera ima restoran ali bolja je klopa kod babe u pajzlu koja prodaje piliće i slaninu i kobase i pivo.
Sa vrha transfagarasana se spustite žičarom do dolje pa se opet vratite. Dobra je vožnja.
 
~ G-ov e-mail vodić kroz Rumunjsku
Ma vrhu zaista ima pajzl, ali nije bilo babe nego je bio valjda unuk. I ima piva, kobasica, sira i rakije. U neposrednoj blizini pajzla ima i nekakav WC, po izgledu, zidan od ostatka betona ovih Causeskovih tunela. Unuk naplaćuje pišanje. Po cesti svuda ima za kupit rakije, sira, kobasica. Slušajući G-ov savjet naučili smo: a) kobasice izbjegavati jer su uglavnom od stare ovčetine b) sir kupovat samo dimljeni c) skupe rakije su dobre, jeftine rakije baš i nisu. Ja nisam probao ni kobasice, ni sir, a bome ni rakiju. Zato smo u jednom restoranu jeli valjda najbezvezniji kotlet ikad, ali eto šta je tu je, uvijek treba ostaviti nešto i za drugi put.
 
IMG_3284
 
 
Vožnja Transfăgărășanom je zaista spektakularna. Ima auta, ima motociklista, ima biciklista. Naravno moj Merđo je to prošao poprilično opušteno, penzionerski kako mu i dolikuje s obzirom na godine. Spust s vrha je također muy specatacularrrrrr, međutim ja sam došao do jednog problema a to je da sam spalio kočnice. Automatik. Uglavnom u jednom datom trenutku papučica kočnije je propala do patosa i bili smo primorani stati na bezvezni kotlet da se kočnice ohlade. Tad sam naučio vrijednu lekciju da ono 2-3 u automatiku također može služiti pri velikim nizbrdicama, a ne samo uzbrdicama…
 
Kako ja nažalost nemam GoPro kameru da snimim i pokažem svu čar ceste, morat ću se poslužiti čarima YouTubea:
 

(Na 1:47 Vrata Inženjera)

Također ako postoji još netko tko nije gledao Top Gear epizodu s ovom cestom:

IMG_3292

 

IMG_3302
Tunel na vrhu

IMG_3307

IMG_3308
Imena luda nalaze se svuda – Kristina i Mario from Kroejša, summer od 2013.

IMG_3311

IMG_3317

IMG_3319

IMG_3321
IMG_3322

U južnom podnožju nalazi se jezero Vidraru, na kojem je brana preko koje prelazi Transfăgărășan:

IMG_3323

IMG_3324

WP_20140804_011

IMG_3333
Prometej – ukrao bogovima struju i dao je rumunjskom narodu

I na ovom mjestu završava Transfăgărășan, barem ovaj zabavni dio. Slijedi još nekoliko tunela, nešto zgodnih zavoja i potom ulazite u Vlašku, ili što bi mnogi rekli pravu Rumunjsku. Ciganska sela, zaprežna kola. U Transilvaniji, tj. do ovog mjesta vidio sam samo jedna zaprežna kola s konjem. Međutim, ovdje počinje rock’n’roll, iako nije to strašno za promet kao što bi čovjek pomislio, tim više što su rumunjske ceste tako zgodno koncipirane tako da majstor s konjem i kolima zagazi ono malo polu-trake i svi mogu normalno voziti.

IMG_3340

IMG_3342

IMG_3344
Kaže majstor: Ajde Hrvat, prođi, šta’s se stiso!

U idućoj epizodi DŽIMOVOG ČAROBNOG VODIČA KROZ RUMUNIJU – PREKO DŽIMOBLJA Jimbo donosi priču o Bukureštu, Nicolaeovoj skromnoj kućici, red povijesti, prstohvat komunizma i dvije žice revolucije. I to će onda biti kraj ili što bi bratski narod Rumunije rekao: Toate cele frumoase, poartă și ponoase!

PodijeliShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on RedditPin on PinterestDigg thisShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Published by

Jimbo

Trakorist, kauboj, gurman, strup za punce i uglavnom jako cool lik.

2 thoughts on “Transfăgărășan”

    1. Nisam mislio na automatik “per se”, nego na dotični model automatskog mjenjača koji je definitvno old-skul naspram modela od kraja 90-ih naovamo 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *