je dan za dokumentarce, to svi znaju. Kako u ljetnoj šemi hateveja nema ništa, vjerovatno zato što je Đelo Hađiselimović zaboravio nešto odabrati prije odlaska na urlaub.
Sreli se James Bond i Đelo Hađiselimović u birtiji i predstavljaju se jedan drugome:
007: Bond, James Bond
Đelo: Đelo Hađiselimović, odabrao Đelo Hađiselimović
I tako Đelinim propustom morao sam prionuti DivX rješenju i odma pogledati dva dokumentarca;
Fahrenheit 9/11
Redatelj: Michael Moor
USA 2004
Najgledanij dokumentarac, a i jedan od najgledanijih filmova ove godine u američkim kinima. Priču svi znate, naš debeljuškasti Don Quijote, Michael Moore, poznat još izBowling for Coloumbine ovaj put se obračunao sa najomiljenijem predsjednikom svijeta, mr. Geroge W. Bushom jerbo mu je ovaj na nekoj konferenciji za novinare reko: “Get a job!”
Priča počinje opšte narodnim veseljem pobjedom demokratskog kandidata, dotadašnjeg potpredsjednika USA gospodina Al Gorea.
Ali, vidi vidi, zec se divi, pa to nije čovjek živi… Neko je na FOX-u reko, Bush je pobjedio. Malo su se onda natezali, pa su bili tu i nekakvi elektorski glasovi u pitanju, pa nestali neki listići i na kraju su suci Visokog suda odlučili da će sin njihovog starog kolege George Busha seniora postati predsjednik. I eto, tako, u zemlji koja se dići najdužom demokratskom tradicijom, predsjednik je odabran odlukom sudaca. I toliko o politici: For the people, from the people, by the people…
I onda došo Buš na vlast, malo malo išo na godišnji, bum došli arapi porušili WTC, pa su malo rokali po Afganistanu, pa po Iraku i tako.
Uglavnom Moore Amerikancima pokazuje vezu između saudijske kraljevske obitelji, Bin-Ladenovih, Buša senijora i nekih multikorporacijskih tvrtki. U biti, ništa što mi već nismo znali.
Ovaj dokumentarac se ne može svrstati među klasične dokumentarce, tipa BBC-ijevih koji su isključivo namjenjeni raji IQ 100+. Ali, Moore je svoj patriotizam pokazao u ovome filmu, i kao dobar poznavaoc propagandnih metoda, ovaj film je namjenio svekolikoj raji, najviše amerikancima gdje ono pokušava ciljanu publiku šokirati i daje im jasnu poruku da Busha na predstojećim izborima treba un-instalirati s vlasti.
Dokumentarac je OK, iako ne spada u domenu onakvih na kakve sam ja navikao, ali bitno je da je Moore postigao svoj naum, a to je da ga predstavi i napravi razumljivim za avarage Joea.
Da sam ja radio dokumentarac, to bi vjerovato bilo u jedno 3-4 nastavka po 2 sata gdje bih počeo ab ovo, od rušenja željezne zavjese, politike Buša senijora i tako.
Definitivno pogledat ako imate dva sata vremena za odvojit.
Vidimo se u čitulji
Redatelj: Janko Baljak
SR Jugoslavija 1995
Vidimo se u čitulji je svojevrsna dokumentarna adaptacija Rana. Tj, obrnuto jer su “Rane” snimljene tri godine kasnije.
Ovo je priča o kriminalu u Srbiji, točnije u Beogradu. Srbija je pošteđena ratnih razaranja, ali ne i kriminala. Dinar je devalvirao u vrijednosti od 313 milijuna posto, mladi su emigrirali a oni koji su ostali nisu željeli da ih more glađu kao njihove starce, pa su se bacili u kriminal: brdo para, dobre žene i zajebancija. U Beogradu je tih godina zapljenjeno oružja dovoljno za naoružanje nekoliko divizija.
Mladi od 15-30 godina, prepoznatljivi po tome što imaju jedno 5 kila zlata oko vrata, izbrijanih glava, i po tome što nose trenerku ispod rifli, naoružani tetkama (TT, 7.65) ili škorpijonima postala su svojevrsna elita Beograda.
I tako, vidiš sranje kako je vladalo u Beogradu, hvala bogu nikad kod nas tako nešto. Za vrijeme snimanja filma, trojica aktera su poginula (završila u čitulji). Definitivno pogledat, jer se tu tek realno vidi da Srđan Dragojević u Ranama nije napravio SF priču, već je realno opričao stanje tih godina u Beogradu. U filmu se pojavljuje i famozni Arkan koji je par godina poslije isto završio u čitulji.
Također treba pogledati Do koske, film sa istom tematikom, a priča se vrti oko sukoba nove generacije i old schoola.
Obećao sam da ću kada završi anketa napisati post o Sarmi i Filovanoj paprici, ali eto to odgađam do daljnjeg vjerovatno do nedjelje koja je najbolji dan za kulinarsko-filozofske proljeve.