Napravljena 70-ih, ovo je Transfăgărășan cesta. Šest tisuća tona dinamita je upotrebljeno da se napravi, a 40 života je izgubljeno. Ali iz zraka izgleda kao svaka najbolja krivina sa svih najbolji staza na svijetu spojene u neprekinutu sivu vrpcu automobilskog savršenstva (…) Pogriješili smo… ovo je najbolja cesta na svijetu!
~ Jeremy Clarkson, Top Gear S14 e01, 2009
Nicolae Ceaușescu se nakon smrti rumunjskog komunističkog vođe Gheorghiu-Deja 1965. ustoličio kao vladar Rumunjske, tj. kao generalni sekretar, a kasnije kao i predsjednik Socijalističke Republike Rumunjske (u socijalističkim zemljama uglavnom nije postojala institucija predsjednika, osim naravno druga Tite koji je imao neograničen mandat, a 1990. Miša Gorbačov se ustoličio za predsjednika SSSR-a, prvog i zadnjeg). Drug Ceaușescu je još 1960. prekinuo rumunjsko aktivno članstvo u Varšavskom paktu, iako je formalno Rumunjska bila članica do kraja. Nakon upada SSSR-a (i ostalih članica VU) u Čehoslovačku 1968., Ceaușescu je javno osudio invaziju na “neovisnu” socijalističku zemlju i zbog toga pokupio simpatije u zemlji, ali i vani. Došao je i Nixon, počeli su dolaziti i dolari (što će se kasnije pokazati katastrofom koja će pokopati i Ceaușesca i njegovu socijalističku Rumunjsku), međutim postojao je opravdani strah da bi Rusi mogli upasti u Rumunjsku (tim više što je Rumunjska bila jedina članica VU u kojoj nije bio niti jedan sovjetski vojnik). Stoga je Ceaușescu naredio izgradnju ceste preko južnog dijela Karpata, preko Fagarasana koja bi bila strateška vojna točka za komunikaciju Sjever-Jug, tj. za brzo izmještanje vojnih snaga u slučaju invazije. Iako takve komunikacije postoje od ranije, donesena je odluka da se napravi ova cesta koja ide preko 2000m nadmorske visine jer ove ostale ceste prolaze kroz doline u kojima je lako napraviti zasjede i presjeći komunikacije. Također je popularno i mišljenje da je Ceaușescu dao izgraditi Transfăgărășan čisto da “premaši” Transalpinu, predratnu cestu koju je izgradio kralj 30-ih, a Nijemci obnovili 40-ih. Kažu da je Transalpina također spektakularna cesta za vožnju, pogotovo sada kada je svježe asfaltirana i obnovljena. Transalpina dostiže najveću visinu od 2145m, a Transfăgărășan 2042m.
Izgradnja Transfăgărășana je počela 1970., a službeno ju je otvorio drug Nicolae 1974. iako su se radovi na asfaltiranju i uređenju protegli i do 1980. Cestu je gradila vojska u oštrim planinskim uvjetima, uglavnom se radilo o ročnicima koji nisu imali iskustva s eksplozivom. Iskorišteno je 6 milijuna kilograma dinamita, a službeno je poginulo 40 vojnika na projektu, iako se neslužbene brojke penju i do 400 poginulih, u svakom slučaju, zbog socijalističke “brige za čoveka” nije bilo uputno iskazivati stvarnu brojku. Danas je cesta komunikacija između Transilvanije i Vlaške, preko zime zatvorena, a u periodu kad je otvorena omiljena destinacija za bicikliste, motoriste, planinare, i auto-entuzijaste.
Za drugi dan boravka u Rumunjskoj odredište je bilo jasno – Bukurešt or burst ko što bi reko’ Balki Bartokomous. Međutim da bi se došlo iz Transilvanije u Vlašku, valja pregaziti Karpate. Jasno, postoji “civiliziranija” cesta do glavnog grada svih Rumunja, međutim tko bi odolio doći u Rumunjsku a ne provozati se cestom koju je ekipa Top Geara proglasila najboljom cestom na svijetu?
Uskoro smo i našli na nekakav seoski birc gdje su nam ljubazni domaćini skuhali kave, al jebiga, nema mlijeka. Dođeš na selo popit kavu a nema mlijeka. Nema veze, može i crna, dug je put pred nama.
Bircevi ruralne Rumunjske, tj. njihove terase uglavnom izgledaju više-manje identično. Iste tende, isti plastični stolovi i iste plastične stolice s logom nekog lokalnog piva. Slična stvar je bila popularna kad sam ja bio klinac 80-ih na Jadranu, ako se dobro sjećam, ili ako si nisam opet nešto zafilmao. U svakom slučaju popili smo kavu, pročavrljali koju s domaćinima i nastavili dalje preko planine.
Ekipa Top Geara je vozila Transfăgărășan od juga prema sjeveru, tj. od Bukurešta (Vlaške) u Transilvaniju. Iako pravac kretanja više manje nije bitan, bitno je za napomenuti da se pansioni nalaze na južnom dijelu ceste, a zapravo iz tog razloga smo prespavali u Sibiu.
Na Tranfagarasnu preporučujem da spavate u Pensiunea La Cetate. To je na južnom podnožju planine. Puno jeftinije i bolje nego na vrhu. Bio sam 3 puta i zakon je. http://goo.gl/HZ3254 Ako dođete u neko nedoba noći, pastir spava iza vrata pa će vam on dati sobu. Soba se kaze Cazare. Iz tog pansiona imate direkt pogled na ruševine jedinog pravog drakulinog dvorca.~ G-ov e-mail vodić kroz Rumunjsku
Kad ste gore na vrhu transfagarasana kod jezera Balea vidite jel ima ZipLine (spuštanje po onoj sajli) za one lakše u društvu 🙂 Pokraj jezera ima restoran ali bolja je klopa kod babe u pajzlu koja prodaje piliće i slaninu i kobase i pivo.Sa vrha transfagarasana se spustite žičarom do dolje pa se opet vratite. Dobra je vožnja.~ G-ov e-mail vodić kroz Rumunjsku
(Na 1:47 Vrata Inženjera)
Također ako postoji još netko tko nije gledao Top Gear epizodu s ovom cestom:
U južnom podnožju nalazi se jezero Vidraru, na kojem je brana preko koje prelazi Transfăgărășan:
I na ovom mjestu završava Transfăgărășan, barem ovaj zabavni dio. Slijedi još nekoliko tunela, nešto zgodnih zavoja i potom ulazite u Vlašku, ili što bi mnogi rekli pravu Rumunjsku. Ciganska sela, zaprežna kola. U Transilvaniji, tj. do ovog mjesta vidio sam samo jedna zaprežna kola s konjem. Međutim, ovdje počinje rock’n’roll, iako nije to strašno za promet kao što bi čovjek pomislio, tim više što su rumunjske ceste tako zgodno koncipirane tako da majstor s konjem i kolima zagazi ono malo polu-trake i svi mogu normalno voziti.
U idućoj epizodi DŽIMOVOG ČAROBNOG VODIČA KROZ RUMUNIJU – PREKO DŽIMOBLJA Jimbo donosi priču o Bukureštu, Nicolaeovoj skromnoj kućici, red povijesti, prstohvat komunizma i dvije žice revolucije. I to će onda biti kraj ili što bi bratski narod Rumunije rekao: Toate cele frumoase, poartă și ponoase!
automatik je uvijek bio old-school kod nas … NOT 🙂
Nisam mislio na automatik “per se”, nego na dotični model automatskog mjenjača koji je definitvno old-skul naspram modela od kraja 90-ih naovamo 😉