Neki dan sam vidio reels našeg predsjednika kojeg su pitali što misli o fenomenu Aleksandre Prijović pa je, u svom prepoznatljivom stilu, rekao da nikad nije slušao tu muziku, da mrzi tu muziku, da ga od nje bole kosti i da ju treba zabraniti svim legalnim sredstvima.
Naravno, pitanje svih pitanja je što su „sva legalna sredstva“, ali pretpostavljam da je to nešto na tragu onoga kada sam se ja osvrtao na taj fenomen pa rekao da je medijski prostor u Hrvatskoj pažljivo balansiran nevidljivom rukom šund komisije.
Novogodišnje javne proslave gradova i mjesta su u nas već desetljećima estradnjacima „žetva“. Početkom prosinca mediji se bave kalkulacijama koji je grad dao koliko para za koga, tko će najviše platiti i posljedično tome tko će najviše uzeti. Ako sam dobro upratio ove godine je rekorder Čola koji je za nastup u Dubrovniku uzeo 130 hiljada eura ili sad već zaboravljenih milijun kuna. Glavo luda!
Novogodišnje proslave ne bi bile proslave da ih ne obilježi neki skandal: sjećam se recimo prije jedno deset plus godina izbio je pravi skandal na proslavi nove godine u Slavonskom Brodu jer su neki tamburaši u najluđoj noći svirali: „Iznad Tešnja zora sviće, dobro došo predsjedniče.“ U palanki kakva je Slavonski Brod to je bilo ravno skandalu kad je dr. Nele Karajlić na koncertu u Rijeci 1984. nakon što je pregorilo pojačalo rekao raji: „Crko maršal!“ Što je to povredilo gradonačelnika koji je rođen točno na pol puta između Broda i Tešnja, do danas mi je ostalo misterija.
Stela Rade je pjevačica i harmonikašica iz Jaske, inače vrlo talentirana i za pjevanje i za svoj instrument koja je prije nekoliko dana u sklopu Adventa (ako zanemario činjenicu da je advent završio dva tjedna ranije) trebala svirati ali je lokalna turistička zajednica, ergo lokalna samouprava u zadnji čas stopirala njen nastup. Prvo se spekuliralo o, što bi predsjednik rekao „svim legalnim sredstvima“, međutim turistička zajednica i gradonačelnik su se nakon medijske hajke, a pretpostavljam i nakon što im je netko rekao da dotična nije pevaljka, ogradili priopćenjem u kojem su spominjali neregulirane odnose s organizatorim i ostali pravni mumbo-jumbo koji bi očekivali u procesu kontrole štete. Možda su se bojali da će Stela razvuć harmoniku s roza dirkama do pete i zapjevati: Iznad Zeline harmonika viče, dođi nama Zoki presedniče!
Inače, vrlo je zanimljiva predrasuda hoch Hrvata prema harmonici kao nekakvom narodnjačkom instrumentu, kao da nikad nisu čuli Astora Piazzolu ili francusku šansu. Uostalom šta misle, otkud Srbima harmonika? Ili kako su Boris Bizetić i Lepi Sisoje u svom come-backu 2006. otpjevali: Armonika daleko se čuje / lepo svira i kad nema struje.
Novogodišnji kultur-škandal ove godine dogodio se na Jelačić placu. Kažem kultur skandal, jer još uvijek zagrebački kulturni krug bruji o tome, dok je skandal za obični plebs bio to što je armija Nepalaca i Indijaca đuskala na glavnom zagrebačkom trgu, kad su mogli u svoja četiri zida raditi nešto drugo, recimo krpati gume na svojim skuterima i biciklima, ili krpati svoje zelene odnosno žute kockaste torbe.
Headlineri novogodišnje proslave na Jelačić placu su bili Let 3 što je u skladu s najavom gradonačelnika Senfa da je cilj da kulutra u gradu Zagrebu bude uključiva i progresivna. U skladu s tim mogao je nastupati Let 3, Lolobrigida ili Hladno Pivo. Pošto je Ida Prester vodila program, Hladno Pivo se upokojilo, onda je logično morao nastupati progresivni i uključivi Let 3. U Hrvatskoj svi znaju tko su i što su Let 3, mlađe generacije znaju da su prošle godine išli na eurovizijsku pobjedu niskoloptaškim političikm songom ŠČ, a mi ostali ih znamo jer, jebiga, Let 3. Ja sam ih gledao s ružama u guzici davne 1999. Moj frend iz razreda uhvatio ružu.
Netko je onda smislio da se uključivom i progresivnom Letu 3 pridruži i Zagrebačka filharmonija, jer opet – kultura. Pa neće ovaj grad na nastupu imat neke seljake i seljanke, ovo je metropola, uključiva i progresivna.
Kratka digresija: moj djed je bio u svojoj mladosti onako šminker i volio se lijepo nositi. Ali kasnih 40-ih i 50-ih su leptir-mašne (koje je on volio nositi) bile vrlo passé , jer se to smatralo buržoaskim. Tako je pričao kako se u to doba vraćao vlakom iz Ljubljane s poslovnog puta i da je poslije Zagreba skinio leptir-mašnu i spremio je u džep, da se ne vrati u provinciju kao buržuj.
Nastupi rock muzičara i filharmonijskih orkestara nisu ništa novo: Deep Purple je snimio live album s Londonskom kraljevskom filharmonijom 1969. (upravo s tim repertoarom je prošle godine nastupio i frontmen Iron Maidena Bruce Dickinson i to baš sa Zagrebačkom filharmonijom), Metallica je nastupala s Londonskom filharmonijom kao i mnogi drugi. Ipak, ne promisliti o mogućim posljedicama nastupa s bandom koji isključivo postoji da šokira, koji su ovako više kao Laibach s Ali Expressa, poprilično je glupo. Ali ovo je grad gdje je kultura progresivna i uključiva, pa su izabrani članovi filharmonije stavili leptir mašne i izašli na stage s Riječanima koji su napravili spomenik ( i album) pod nazivom „Angela Merkel sere“, a live album nazvali „Živa pička“.
Ne znam tko to nije očekivao takvo što, ali komični element je bio kada je Let 3 pjevao uključivo i progresivno svoj hit „Kurcem u čelo“ dok su velike virtualne belegije s video zida mazile članove filharmonije glavićima po glavi. Škandal! Plebs je ostao šokiran Indijcima i Nepalcima, a kulturnjaci kurčevima s video-zida.
Kulturnjaci ko kulturnjaci, frapirani ponižavanjem i vulgariziranjem najveće glazbene institucije u Hrvatskoj, traže da padaju glave zbog glavića. U komentarima članova orkestra, najtočniji je bio onaj koji je rekao staru narodnu: „Tko sa djecom spava, popišan se budi.“ Točno tako. Što ste očekivali? Ako James Hetfield nije s londonskom filharmonijom pjevao I got something to say / I raped your mother today nego “Nothing Else Matters” da Prlja neće pjevati „Kurcem u čelo“? Bilo bi bolje da su izvodili svoju obradu Šabanovog vječnog hita „Dođi do ostarimo zajedno“, ali što bi onda rekla nevidljiva ruka šund komisije da je filharmonija pratila Šabnov vječni hit?
Let 3 je neki rock kritičar kategorizirao kao vulgar-porn-punk band. Šokantan, ikonoklastičan i, naravno, progresivan i uključiv. I još jednom – što ste očekivali? Progresivna i uključiva kultura izrasla je na sjemenu onih što su 40-ih i 50-ih smatrali leptir-kravatu buržujskom pojavom. Stvarno je bilo suludo očekivati da vam ih neće skinuti.